Educatieve spelen (tijdelijk niet beschikbaar!)

  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/modules/node/views_handler_filter_node_status.inc on line 13.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 24.

educatieve spelenZin in een gezellige familienamiddag of -avond waar je ook nog op een leuke manier iets kunt bijleren en/of bespreekbaar maken? Vraag dan een 'speelcafé' aan. Sommige van de bij HVV beschikbare spelen vind je in de onderstaande lijst.

Praktisch

Een speelcafé kun je aanvragen bij HVV via het Documentatiecentrum via documentatiecentrumath-vv [dot] be (mail) of mail naar britt [dot] ballingsath-vv [dot] be (Britt Ballings) (03/233.70.32)
Ook voor spelen van het Centrum Informatieve Spelen dient de aanvraag te gebeuren via HVV. Deze aanvragen moeten tijdig gebeuren zodat we begeleiding kunnen garanderen!

HVV vergoedt de ontlening, de eventuele begeleiding en de kilometervergoeding van de begeleider.

Begeleiding: begeleiders brengen het spel mee, informeren de aanwezigen en helpen bij de nabespreking van het spel.

Uitleentermijn volgens afspraken met HVV: een spel ontleend bij
het CIS wordt uiteraard de dag zelf door de begeleider terug meegenomen. Een aantal spelen zijn echter beschikbaar in ons eigen documentatiecentrum.

De afdeling/ontlener zorgt wel zélf voor een zaal en (voldoende) mensen om mee te spelen!

Lijst met educatieve spelen

Gender

Gelijk is niet hetzelfde
Humanistische Jongeren . - Brussel Humanistische Jongeren vzw: PCMD

Zijn jongens en meisjes hetzelfde? Indien nee, zijn de verschillen echt of gaat het slechts om vooroordelen en stereotypen? Wanneer leiden de verschillen tot discriminatie? Allemaal vragen die in het spel aan bod komen. Er zijn twee moeilijkheidsgraden in de vragen (9-10 jaar en 11-12 jaar).
De vragen zijn een mix van weetvragen, meerkeuzevragen, vertel- of discussievragen en opdrachtjes. Doel van het bordspel is om kinderen over onrechtvaardige rolpatronen, vooroordelen, stereotypen en gelijke rechten te laten
nadenken. De doos bevat 5 pakjes kaarten, dobbelsteen, 6 pionnen, spelbord + spelregels.

9-10 jaar en 11-12 jaar

Democratie

Majority
Dimitry Masyn

‘Majority’ is een verrassend bordspel over politieke besluitvorming in een parlementaire democratie. De spelers zijn lid van een politieke partij.
Elke partij heeft een eigen kleur en partijprogramma. De spelers zetelen in het parlement en proberen voor hun ideeën een meerderheid te vinden. ‘Majority’ laat de bochten van het politieke spel zien: referenda, schandalen, verkiezingen, betogingen, revolutie, ...

‘Majority’ kan zowel in het Nederlands, het Frans als het Engels worden gespeeld.

Kennismaken met de grondbeginselen van democratie.

3 tot 24 spelers
vanaf 10 jaar
50 tot 75 minuten
Rechtdoor: De kracht van je stem
Vlaamse Onderwijsraad; Centrum Informatieve Spelen . - Leuven: Ludo Stevens

De spelers worden in groepen verdeeld. Elke groep krijgt een opdrachtenbundel. Op de opdrachtkaarten staan vragen over kinderrechten.
Om de vragen te beantwoorden, moeten de spelers informatiekaarten verzamelen. De informatiekaarten liggen echter niet voor het grijpen. Integendeel! Om informatiekaarten te verzamelen, moeten de groepen elkaar uitdagen voor een tweekampspel. De winnende groep krijgt als beloning een sleutel die de groep kan omruilen voor een informatiekaart. Naast informatiekaarten mogen de groepen ook andere informatiebronnen (internet, atlassen, encyclopedieën, woordenboeken, ...) gebruiken om de vragen te beantwoorden.

Gerealiseerd i.s.m. De Kracht van je Stem.

Informeren over kinderrechten.

6 tot 32 spelers
12 tot 14 jaar
100 tot 125 minuten
Overstemmen: De kracht van je stem - Module Overheden
Vlaamse Onderwijsraad . - Leuven: Ludo Stevens

De spelers worden verdeeld in 6 politieke partijen en zetelen in het federaal en Vlaams parlement. Als volksvertegenwoordigers debatteren ze over belangrijke beleidspunten en stemmen ze over wetsvoorstellen. Elke partij probeert een zo groot mogelijke achtban op de been te krijgen en haar zetelaantal in het federaal en Vlaams Parlement te verhogen. De verkiezingen tussen de speelrondes geven aan hoeveel zetels de partijen effectief winnen … of verliezen. ‘Overstemmen’ is een boeiend simulatiespel over een ingewikkeld thema.

Gerealiseerd i.s.m. De Kracht van je Stem.

De bevoegdheden van het federaal en Vlaams parlement leren kennen.

8 tot 30 spelers
Vanaf 12 jaar
100 tot 150 minuten
Open kaart: De kracht van je stem - Module Democratie
Vlaamse Onderwijsraad . - Leuven: Ludo Stevens

Wie bepaalt de regels? Is er sprake van democratie? Is er sprake van inspraak, ook al bestaat er geen democratisch systeem? ‘Open kaart’ maakt het verschil tussen democratie en inspraak tastbaar en past de begrippen toe op de eigen leefwereld.

Gerealiseerd i.s.m. De Kracht van je Stem.

Kennismaken met begrippen zoals democratie en inspraak.

15 tot 30 spelers
12 tot 14 jaar
75 tot 120 minuten
Zinspelen: Actief pluralisme in een speels gesprek
Ludo Stevens . - Leuven: Centrum Informatieve Spelen vzw (CIS)
Democracity
Knooppunt Democratie . - Brussel: Koning Boudewijnstichting

De spelers worden verdeeld in groepen. Elke groep vormt een politieke partij. Binnen de partijen werken de partijleden een taakverdeling uit. Welk partijlid speelt de voorzitter, de secretaris, de woordvoeder, ...? Vervolgens zoekt elke partij een geschikte naam en werken ze een partijprogramma uit. Op de plenaire vergaderingen komen de verschillende partijen samen om het gemeentebeleid uit te stippelen. De partijen verdedigen tijdens de samenkomsten hun partijprogramma en proberen een zo groot mogelijke achterban te vinden voor hun voorstellen. Al snel ondervinden de partijen dat argumentatie, samenwerking en overleg noodzakelijk zijn om de gemeente op een evenwichtige wijze op te bouwen.

‘DEMOCRACity’ kan zowel in het Nederlands, het Frans als het Duits worden gespeeld.

Gerealiseerd door het Knooppunt Democratie.

Inzicht krijgen in gemeentepolitiek.

12 tot 28 spelers
Vanaf 10 jaar
80 tot 150 minuten

Geschiedenis

Met de tijd wijzer
Vilvoorde Leuven: Jeugd,Cultuur en Wetenschap vzw Centrum Informatieve Spelen vzw

wetenschappelijk leren denken, gegevens kritisch kunnen
benaderen, denken combineren met proefondervindelijk werken en de
onderwerpen vanuit verschillende standpunten leren onderzoeken. De
leerlingen krijgen het begrip tijd, rol van de tijd in de geschiedenis en de
wetenschap, tijdsmeting en tijdsberekeningen aangeboden in dit spel.

10 tot 12 jaar

Economie

De keerzijde van geld: kop of munt

Elke speler heeft een beroep en een aantal specifieke talenten. Aan het begin van het spel krijgt elke speler een reeks behoeften. Het doel van het spel is om minstens 10 van deze behoeften in te vullen. Het spel 2 telt speelrondes. Tijdens de eerste speelronde vallen de spelers terug op ruilhandel om aan hun behoeften tegemoet te komen. Bijvoorbeeld: een speler vraagt aan een medespeler om zijn haar te knippen en biedt in ruil eten aan. Tijdens de tweede en laatste speelronde krijgen de spelers geld om bij de medespelers producten en diensten te kopen en kunnen ze hun geld investeren in een ‘groene’ of ‘gewone’ bank. Een vergelijking dringt zich op ...

Gerealiseerd i.s.m. Netwerk Vlaanderen.

De rol van geld in de samenleving ontdekken.

12 tot 25 spelers
Vanaf 16 jaar
90 tot 120 minuten

Gevoelens

Voelsprieten

‘Voelsprieten’ is een leuk kaartspel. Elke speelkaart beeldt een alledaagse situatie uit: op reis gaan, verhuizen, een huisdier verzorgen, op de speelplaats spelen, ziek in bed liggen, ... Het spel spoort de spelers aan om de situaties te bespreken: “Heb jij deze situatie al meegemaakt?”, “Hoe voelde jij je toen?”, “Wat heb je toen gedaan?”, ... Om de spelers te helpen bij het uiten van hun gevoelens, kunnen ze terugvallen op de gevoelsschijf die ze aan het begin van het spel hebben ontvangen.

Alledaagse gebeurtenissen bespreken.

2 tot 6 spelers of groepen
9 tot 12 jaar
30 tot 100 minuten
Een huis vol gevoelens en axen
Cuvelier, Nand [red.] . - Leuven: CEGO Publishers

Het Huis vol gevoelens en axen is het vervolg op de Doos vol gevoelens. De twee belangrijkste innovaties zijn de introductie van de Gevoelswaaier (met 21 gevoelens) en de integratie van de Axenroos van Nand Cuvelier.

Een huis vol gevoelens en axen biedt een betrouwbare en krachtige ondersteuning aan kinderen om gevoelens te benoemen en te (h)erkennen, en te leren hoe deze een uitwerking hebben op hun relaties met anderen. Met mooie illustraties zijn de activiteiten opgebouwd rond een waaier van gevoelens:
eenzaam, ongelukkig, bang, verlegen, beschaamd, verdrietig, trots, ontroerd, verliefd, in paniek, ontgoocheld, woedend, blij, dankbaar, onrustig, jaloers, schuldig, beledigd, veilig, gelukkig en machteloos.

Om de kinderen zicht te helpen krijgen op hoe mensen met elkaar omgaan, onderscheiden de Axenroos tien relatiewijzen. Die worden elk voorgesteld door een totemdier.

Een differentiatie van gevoelens bij zichzelf en bij anderen leren waarnemen en benoemen

kinderen van 5 tot 12 jaar
Gevoelswereldspel
Gerrickens, Peter . - 's-Hertogenbosch Torhout: Gerrickens Creare vzw

De bedoeling van dit spel is u met anderen in gesprek te brengen over de wijze waarop u situaties, mensen of een organisatie ervaart. Als gevolg daarvan zult u niet alleen bewuster worden van uzelf, maar kunt u ook anderen beter gaan begrijpen. De centrale vraag is: Wat voel ik? Het spel bestaat uit 140 kleurrijke kaarten, verdeeld over 3 groepen: prettige gevoelens, onprettige gevoelens en levensgebieden.

kinderen vanaf 9 jaar. Het is dan wel wenselijk een voor- selectie te maken uit de kaarten.
Mime-teerling (Mimürfel)
S.N. . - Leuven: Centrum Informatieve Spelen vzw

Een mimürfel is een dobbelsteen. Op elke zijde van een mimürfel staat een
gelaatsexpressie: woedend, optimistisch, besluitloos, verbaasd, pessimistisch of
vrolijk. Zo kan je op speelse wijze en op verschillende manieren werken rond
gevoelens.

Bevat 12 houten mime-teerlingen en 1 speluitleg Non-verbale communicatie; speelleermaterialen

2-12
vanaf 2,5 jaar
15-60 min
Emotie kwartetspel
Kerseboom, Reinalda en Tigchelaar, Bert . - Leuven: Centrum Informatieve Spelen vzw

Door het spelen van dit spel kunnen kinderen gemakkelijker hun gevoelens en belevingen delen. Dat is vooral van belang voor kinderen die een ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt of door opvoedingsconflicten geblokkeerd zijn. Het spel kan ook worden gespeeld als kennismaking met verschillende emoties.

Het spel bestaat uit dertien kwartetten, waaronder een zelf in te vullen blanco set. Elk kwartet staat voor een emotie. Het eerste plaatje is 'kijken', de plaatjes twee, drie, en vier laten verschillende situaties zien. De handleiding beschrijft de spelregels en vijf verschillende spelvarianten. Het spel kan ook worden gespeeld om kinderen met verschillende emoties kennis te laten maken.

Het Emotiekwartet is geschikt voor kinderen met een blokkade in het uiten van emoties. Ook mensen die moeilijk kunnen lezen (mensen met dyslexie of verstandelijke beperking) kunnen het spelen. Allochtone kinderen kunnen zich ook in de afbeeldingen vinden.

Relaties

Soulmate
Centrum Informatieve Spelen . - Leuven: Centrum Informatieve Spelen vzw

Praten en luisteren staan centraal tijdens het spelen. Vraag- en themakaarten maken seksualiteit, relaties en gevoelens bespreekbaar. De spelers geven zich beetje bij beetje bloot en komen zo steeds dichter bij hun geheime soulmate …

Zichzelf en de anderen (beter) leren kennen

6 tot 12 spelers
Vanaf 12 jaar
75 tot 100 minuten
Babbelspel
SLEVEN, JOS . - Ternat: Baert NV

Het Babbelspel nodigt op een speelse manier uit een aantal sociale vaardigheden te oefenen, aan hand van alledaagse opdrachten.

De spelers gooien een dobbelsteen en komen zo op een gekleurd veld. De kleur van een veld is hetzelfde als de kleur van een opdrachtkaart.

Er zijn zes verschillende opdrachtkaarten. Iedere kaart staat voor een speciale sociale vaardigheid;
- praten over een onderwerp

- praten over jezelf

- nonverbale opdrachten

- rollenspel

- inzicht krijgen in vaardigheden

- uiten van mening over je zelf en anderen en over diverse onderwerpen

7 tot 12 jaar en +12-jarigen
Dup’s kikkerbord
S.N. . - Everberg: Double-U-Point

Eindelijk... een eigentijdse versie van het klassieke ganzenbord, met Kikker als held deze keer.
Maar alvorens een "prinsjesleven" te kunnen leiden moet hij eerst langs de spiraal van spanning en avontuur!

Vaardighedenspel
Gerrickens Peter . - Torhout: Creare vzw

Dit kaartspel helpt u bij het beantwoorden van de vraag: Wat kan ik? Het spel bestaat uit 140 kaarten met daarop sociale en communicatieve vaardigheden, bv.: helder formuleren, samenvatten, beslissingen nemen, opbouwende kritiek geven en duidelijk uitleggen. De vaardigheden zijn verdeeld in 16 groepen of competentiegebieden, bv.: communicatie, samenwerken, leidinggeven, besluitvorming en klantgerichtheid.
Het Vaardighedenspel kan in nagenoeg alle werk- en privé-situaties worden gebruikt om op een speelse wijze de manier van functioneren en communiceren te bespreken én te verbeteren.

Vaardigheden bespreken

2 tot 12 spelers
Vanaf 14 jaar
30 tot 90 minuten
I (am) like you!
S.N. . - Oud-Heverlee: Don Bosco Youth-Net

het spel 'I (am) like you'. Een interactieve simulatie van een conflictsituatie. Opgedeeld in rivaliserende straatbendes nemen de deelnemers het tegen elkaar op. Links of rechts wonen van de dorpsstraat bepaalt je bendelidmaatschap. Eens kijken wat er gebeurt als ze elkaar moeten bekampen. En vervolgens moeten samenwerken.

16 tot 30
jongeren vanaf 16 jaar
en 2,5 uur
Vlinderslag
Vzw Zinloos Geweld . - Leuven: Centrum informatieve spelen

‘VlinderSlag’ laat de spelers van gedachten wisselen over geweld. Verbaal geweld, steaming, fysiek geweld, psychisch geweld, pesten, vandalisme, ... Het komt allemaal aan bod in het spel. De kern van het spel bestaat uit 15 tekeningen. Elke tekening beeldt een gewelddadige situatie uit. De spelers krijgen de kans om hun gevoelens over de tekeningen te uiten. Om de spelers hierbij te helpen kunnen ze terugvallen op de gevoelskaart die ze aan het begin van het spel hebben ontvangen. In de spelhandleiding van ‘VlinderSlag’ wordt voor elke tekening een reeks vragen voorzien. De spelbegeleider kan op deze vragen terugvallen om het gesprek te stimuleren en de spelers de afgebeelde situaties vanuit een andere invalshoek te laten bekijken.

Gerealiseerd i.s.m. Zinloos Geweld.

Praten en gevoelens uiten over geweld.

3 tot 30 spelers
9 tot 15 jaar
30 tot 90 minuten

Cultuurverschillen

Rafa Rafa
Leuven Rotterdam: Centrum Informatieve Spelen PJ Partners

‘Rafa rafa’ is een simulatiespel. Het spel spoort 2 groepen aan tot het ontdekken van elkaars gewoonten, gebruiken, rituelen en afspraken. Aan het begin van het spel worden de spelers in 2 groepen verdeeld: de Alfa’s en de Beta’s. Elke groep verhuist naar een nabijgelegen lokaal en speelt een spel dat de cultuur van de groep voorstelt. Een spel waarin praten verboden is. Beide groepen sturen 2 waarnemers naar de andere groep. De waarnemers mogen alleen observeren. Praten of participeren is ten strengste verboden. De waarnemers observeren hoe de andere groep haar cultuur ‘speelt’ en brengen nadien verslag uit in de eigen groep. Samen proberen ze de andere groep te doorgronden. Wat gebeurt er in de andere groep? Welke regels en rituelen heersen er? In de volgende fase proberen de 2 waarnemers mee te spelen, maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn ...

Ervaren hoe moeilijk het is om te integreren in een onbekende groep.
Ervaren hoe vooroordelen en racisme ontstaan.

12 tot 40 spelers
Vanaf 12 jaar
75 tot 120 minuten
Blauwland-Geelland
Centrum Informatieve Spelen . - Leuven: Centrum Informatieve Spelen

‘Blauwland-Geelland’ is een simulatiespel. Het spel spoort 2 groepen aan tot het ontdekken van elkaars gewoonten, gebruiken, rituelen en afspraken. Aan het begin van het spel worden de spelers in 2 groepen verdeeld: Blauwland en Geelland. Elke groep verhuist naar een nabijgelegen lokaal en speelt een spel dat de cultuur van de groep voorstelt. Een spel waarin praten verboden is. Beide groepen sturen 2 waarnemers naar de andere groep. De waarnemers mogen alleen observeren. Praten of participeren is uitgesloten. De waarnemers observeren hoe de andere groep haar cultuur ‘speelt’ en brengen vervolgens verslag uit in de eigen groep. Samen proberen ze de andere groep te doorgronden. Wat gebeurt er in de andere groep? Welke regels en rituelen heersen er? In de volgende fase proberen de 2 waarnemers mee te spelen, maar dat blijkt niet zo makkelijk te zijn ...

‘Blauwland-Geelland’ is geschikt voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Voor jongeren vanaf 12 jaar en voor volwassen heeft het C.I.S. ‘Rafa rafa’ ontwikkeld.

Ervaren hoe moeilijk het is om in een onbekende groep te integreren.
Ervaren hoe vooroordelen en racisme ontstaan.

12 tot 40 spelers
8 tot 12 jaar
75 tot 120 minuten
Op de vlucht
Amnesty International . - Leuven Antwerpen: Centrum Informatieve Spelen

‘Op de vlucht’ is een inleefspel. Afhankelijk van de spelfase is een speler vluchteling of sleutelfiguur. Een vluchteling probeert van zijn thuisland naar België te vluchten. Een sleutelfiguur voorziet de vluchteling van vervoersmiddelen en zorgt tijdens de officiële asielaanvraag voor de nodige documenten. Wordt de vluchteling asiel verleend?

Kennismaken met de situatie van vluchtelingen.

8 tot 25 spelers
Vanaf 16 jaar
100 tot 120 minuten
Kwinkslag: Een verrassend kaartspel
THIAGARAJAN, SIVASAILAM . – Leuven; Heverlee: Centrum Informatieve Spelen; Ludo Stevens

De spelers nemen onvoorbereid deel aan een kaarttornooi. De spelers worden verdeeld in groepjes. Elke groep krijgt een tafel toegewezen en speelt het kaartspel ‘Kwinkslag’. Na elke speelronde neemt een aantal spelers plaats aan een andere tafel. Wat de spelers niet weten, is dat aan elke tafel een licht afwijkende versie van ‘Kwinkslag’ wordt gespeeld. Slechts 1 regel geldt voor elke tafel: verbale of schriftelijke communicatie is niet toegestaan! De gevolgen laten zich raden …

Ervaren wat het betekent om samen te leven met mensen die andere regels en gewoonten hebben.

9 tot 24 spelers
Vanaf 16 jaar
75 tot 100 minuten
Persona
Raman, Ely . - Kirchzarten: OH Verlag

‘Persona’ bestaat uit portret- en actiekaarten. De speelkaarten vormen de leidraad om een gesprek over relaties te voeren. De portretkaarten geven fictieve personages weer. De actiekaarten stellen relaties tussen deze personages voor. Aan het begin van het spel gebruiken de deelnemers de actiekaarten om relaties te verzinnen tussen de fictieve personages. Na een tijdje spelen, leggen de spelers de portretkaarten aan de kant en passen ze de actiekaarten op de eigen relaties toe.

‘Persona’ kan zowel in het Nederlands als het Frans worden gespeeld.

Onderlinge relaties bespreekbaar maken.

2 tot 12 spelers
Vanaf 14 jaar
60 tot 90 minuten
Waarden- en normenspel
Gerrickens Peter, Van Dun . - 's-Hertogenbosch Torhout: Gerrickens Creare vzw

Het ‘Waarden- & normenspel’ bestaat uit 140 kleurrijke speelkaarten. De kaarten zijn verdeeld in 3 groepen: waarden, normen en thema’s. De speelkaarten sporen de spelers aan om aan te geven welke waarden en normen ze belangrijk vinden met betrekking tot bepaalde thema’s.

Waarden en normen bespreken.

2 tot 12 spelers
Vanaf 14 jaar
30 tot 90 minuten
Hanne - Hassan
S.N. - Antwerpen Mechelen: VOEM vzw Jeugd Vrede

Culturen met elkaar vergelijken kan soms tot verrasende ontdekkingen leiden. Zeker als deze ontdekkingstocht wordt gegoten in een gezelschapsspel dat gebaseerd is op het "ganzenbord"-principe. Interculturele, geografische of geschiedkundige kennis is niet vereist. De thema's zijn gegrepen uit het dagelijkse leven. Hoe meer vragen de speler correct beantwoordt, hoe meer personen  (van verschillende origine) hij mag meenemen naar het eindpunt: een fantastische interculturele bruiloft. Dit gezelschapsspel (dat best met grotere groepen kan gespeeld worden) wil zowel jong als oud aanzetten om met een open, respectvolle blik te kijken naar andere culturen.

+9 jaar

Armoede

Wereld-Duo: Spel rond duurzame ontwikkeling
Wereldsolidariteit . - Heverlee Brussel: Centrum Informatieve Spelen

‘Wereld-Duo’ kaart duurzame ontwikkeling aan en ontmaskert de mechanismen die aan de basis liggen van de kloof tussen het Noorden en het Zuiden. Het spel illustreert spelenderwijs de verbondenheid tussen het 'rijke Noorden' en het 'arme Zuiden'.

Duurzame ontwikkeling duiden.
De Noord-Zuid-kloof bespreken.

8 tot 16 spelers
Vanaf 14 jaar
120 tot 150 minuten
Uitgespeeld: simulatiespel over armoede en uitsluiting
Bernaerts, Bert [samenst.] en Van Slagmolen, Katleen [samenst.] . - Leuven: Centrum Informatieve Spelen

‘Uitgespeeld’ is een inleefspel met een zeer grote verscheidenheid aan personages. De personages zijn in 3 categorieën ingedeeld: kansrijke personages, kansarme personages en personages die niet kansrijk, maar ook niet kansarm zijn. Aan het begin van het spel krijgt elke speler een personage en een dobbelsteen. Spelers met een kansrijk personage krijgen een dobbelsteen met 12 ogen. Spelers met een kansarm personage ontvangen een dobbelsteen met 6 ogen. Spelers met een personage dat niet kansarm, maar ook niet kansrijk is, krijgen een dobbelsteen met 10 ogen. De spelers proberen de levenssituatie van hun personage op een aantal domeinen te verbeteren door tegen elkaar te dobbelen. De speler die het hoogste aantal ogen dobbelt, wint een aantal kansen. De tegenspeler verliest onverbiddelijk een aantal kansen. Wanneer een speler er in slaagt om zijn personage een categorie te laten stijgen, krijgt hij een dobbelsteen met meer ogen. Wanneer het personage een categorie zakt, moet hij zijn dobbelsteen inleveren en verder spelen met een dobbelsteen met minder ogen. Het spreekt voor zich dat het voor sommige spelers bijzonder moeilijk is om de situatie van hun personage te verbeteren, want een speler met een dobbelsteen met 6 ogen zal het keer op keer moeten afleggen tegen een speler met een dobbelsteen met 10 of 12 ogen. Over ongelijke kansen gesproken!

Aanvoelen dat kansarmoede sterk door uitsluitingmechanismen wordt bepaald en zich op verschillende domeinen manifesteert.

15 tot 25 spelers
Vanaf 14 jaar
100 tot 150 minuten
Uniglobe
Informational Games Services en I.C.Y.E. Europe . - Leuven: Centrum voor educatieve spelen
Honger op het spel
11.11.11. vzw en Centrum Informatieve Spelen vzw . - Leuven: Centrum Informatieve Spelen vzw

In ‘Honger op het spel’ komen de millenniumdoelstellingen aan bod. In het bijzonder de eerste doelstelling, het structureel uitbannen van het hongerprobleem, wordt belicht. De spelers worden in groepjes van 2 of 3 spelers verdeeld. Elke groep vertegenwoordigt een land. In elk land heerst voedselschaarste en lijden de gezinnen honger. De spelers zijn experts die het hongerprobleem in hun land proberen op te lossen.

Duurzame oplossingen voor het hongerprobleem bespreken.

10 tot 30 spelers
Vanaf 16 jaar
100 tot 150 minuten

Lichaam

Victorie: Project orgaandonatie
Donorgaan vzw . - Leuven: Garant-Uitgevers n.v.; Centrum voor Informatieve Spelen

Victor houdt van rennen en spelen. Het liefst van al gaat hij zwemmen. Sinds enkele maanden gaat het niet zo goed met hem. Victor is ziek, heel erg ziek. Hij voelt zich moe, lusteloos en vermagert zienderogen. Enkel een nieuw hart kan redding brengen. De spelers worden verdeeld in verschillende groepen. Elke groep is verantwoordelijk voor de werking van een ziekenhuis en moet weefsel- en orgaantransplantaties uitvoeren om Victor te redden. De juiste organen en weefsels vinden de groepen bij de andere ziekenhuizen. Door vragen juist te beantwoorden, worden de organen uitgewisseld. Naarmate er meer transplantaties slagen, geneest Victor.

Informeren over het functioneren van het menselijk lichaam.
Orgaan- en weefseltransplantaties bespreekbaar maken.

12 tot 30 spelers
11 tot 13 jaar
100 tot 120 minuten

Zelfkennis

Inspiratiespel: Op zoek naar je diepste drijfveren
Gerrickens, Peter . - Torhout: Creare Depuydt partners

Het ‘Inspiratiespel’ is een eenvoudig, maar efficiënt kaartspel. 140 kleurrijke kaarten brengen inspiratiebronnen, voorwaarden en belemmeringen van activiteiten aan de orde.

Inspiratiebronnen, voorwaarden en belemmeringen van activiteiten bespreken.

2 tot 12 spelers
Vanaf 14 jaar
30 tot 90 minuten
OH-kaarten
Raman, Ely . - Kirchzarten: OH Verlag

Gebruik een woordkaart met een beeldkaart en ontdek de bedoeling van het spel. Er zijn 7744 verschillende combinaties mogelijk en nog veel meer interpretaties. Gebruik het spel alleen, samen, met familie/vrienden, of in/met een groep. De OH kaarten worden thuis gebruikt, op scholen, tijdens clinics en bedrijfstrainingen. Ze zijn er in 20 talen. Deze kaarten zijn ontworpen om de intuïtie, de fantasie, het inzicht en de communicatie te vergroten. Deze kaarten worden wereldwijd gebruikt door mensen om hun zelf-bewust-zijn in dit universum bewust te worden. De OHkaarten zijn ontworpen om je bewust te worden van je zelf en van de mensen om je heen. Ely Raman nam het initiatief voor dit type associatiekaarten.

De magische verbinding - Het Orakel
Cantore, Salvatore . - Haarlem: De Toorts

Laat de Magische Verbinding van het Lot je vertellen hoe je in het leven staat.
Geef de Innerlijke Magische Verbinding kans je te laten zien hoe je over jezelf denkt.
Laat vrienden en kennissen tonen hoe ze jou zien door de Uiterlijke Magische Verbinding.
Speel dit eenvoudige spel voor de gezelligheid en om samen plezier te hebben. Of speel het serieus om je in je eigen karakter en in dat van anderen te verdiepen. En wil je helderheid over een oplossing voor vragen die bij je leven, speel dan Het Orakel.
Er is geen winnaar of verliezer. De winst bestaat uit het inzien, leren en groeien.

Kwaliteitenspel
Gerrickens Peter . - Torhout: Creare vzw

De invalshoek bij dit veelzijdige communica-
tiespel is de vraag: Wat kan ik?

Het Vaardighedenspel kan in vrijwel alle werk-en privé-situaties worden gebruikt om op een speelse manier de wijze van functioneren en communiceren te bespreken én te verbeteren. Het spel is dan ook bestemd voor iedereen die zich met communicatie bezig houdt.

Kinder kwaliteiten spel
Evers, Mandy en Soepboer, Willi . - Leuven: Centrum Informatieve Spelen vzw

Voor de (sociale) ontwikkeling van kinderen is het zeer belangrijk dat ze over een positief zelfbeeld beschikken. Het ‘Kinderkwaliteitenspel’ speelt hierop in. Het spel bestaat uit 69 kaarten. Op elke kaart staat een kwaliteit en een ludieke tekening die de kwaliteit in kwestie uitbeeldt. Via deze kaarten kan je spelenderwijs met kinderen praten over hun kwaliteiten en aan hun zelfbeeld sleutelen. Een uitgave van CPS.

Spelenderwijs met kinderen praten over hun kwaliteiten.
Aan een positief zelfbeeld werken.

1 tot 8 spelers
7 tot 12 jaar
30 tot 60 minuten
Kern kwadranten spel
Ofman, Daniel . - Utrecht: Servire

Een unieke en inspirerende manier om jezelf en anderen te leren kennen. Dit splinternieuwe spel bevat 132 kaartjes en 3 spelborden (ook voor 2 soorten dubbelkwadranten). Op elk kaartje staat een begrip (bijvoorbeeld enthousiasme), een synoniem (bijvoorbeeld geestdrift) en een gezegde (bijvoorbeeld met hart en ziel) om het begrip tot leven te brengen. In de handleiding zijn verschillende spelvormen met bijbehorende spelregels te vinden. Met name wanneer mensen moeite hebben woorden te vinden voor hun kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen of allergieën kan dit spel je meer keuzemogelijkheden bieden.

1-6

Natuur

Habitat
Gronau, Ch. W. . – Kirchzarten Duitsland; Leuven: OH Verlag; Centrum Informatieve Spelen vzw

De geïllustreerde speelkaarten roepen gevoelens en bedenkingen op over de relatie tussen mens en natuur. De speelkaarten werken een levendige discussie in de hand.

‘Habitat’ kan zowel in het Nederlands als het Frans worden gespeeld.

De relatie tussen de mens en de natuur bespreken.

2 tot 12 spelers
Vanaf 10 jaar
25 tot 50 minuten
Natuurspel
Centrum Informatieve Spelen . - Leuven: Centrum informatieve spelen

In het bos proberen de spelers zoveel mogelijk puzzelstukken te verzamelen. Daarvoor voeren ze allerlei doe- en zoekopdrachten uit. Ze bootsen het geluid van een slijmerige kikker na, ruiken aan bladeren, schudden aan bomen, luisteren naar vogels, … Kortom, ‘Natuurspel’ is een uitdaging voor alle zintuigen!

In de speeldoos zitten 2 versies, een rode en een groene:

  • De rode versie is geschikt voor kinderen van 7 tot 9 jaar en voor kinderen met een licht mentale handicap. In deze versie toont de puzzel een groot bos vol planten, dieren en tal van voorwerpen. De spelers ontdekken wat in het bos thuishoort en wat niet.
  • In de groene versie toont de puzzel het beeldverhaal van een appel die onze aardbol voorstelt. Dankzij de puzzel ervaren de kinderen hoe schaars vruchtbare en bewoonbare aarde is. De groene versie is gericht naar kinderen van 10 tot 12 jaar.
  • Ontdekken en beleven van de natuur in de eigen omgeving.

    8 tot 32 spelers
    7 tot 12 jaar
    Rode versie: 90 tot 120 min, Groene versie: 90 tot 180 min
    Zeenario
    Centrum Informatieve Spelen . - Leuven: Centrum Informatieve spelen

    In ‘ZEEnario’ is iedere deelnemer een gebruiker van de zee: toerisme, scheepsvaart, zandwinning, … Iedere deelnemer tracht zoveel mogelijk ruimte op zee te veroveren. Al snel ontdekken de spelers dat ze niet alleen op zee zijn en dat er andere gebruikers in hun vaarwater komen. Positieve situaties voor de ene kunnen voor de andere erg negatief zijn. Enkel aan de eigen belangen denken, haalt niets uit. Samenwerken is de boodschap. Enkel dan kan de beschikbare ruimte op zee op een duurzame manier benut worden.

    3 tot 6 spelers of ploegen
    Vanaf 10 jaar
    60 tot 120 minuten