Tot bloed op het droge

Jerry Goossens
Lebowski, 2017
9789048837915

Een hele tijd geleden, nog vόόr de vluchtelingencrisis, nog voor het Vlaams Belang, heb ik ooit een hallucinant verhaal gelezen in de vorm van een reeks krantenartikels.  Krantenartikels en regeringsverklaringen gesitueerd in Marokko.  De koppen waren: “De situatie van onze landgenoten in het buitenland wordt steeds moeilijker!”  “De plaatselijke overheden kunnen hun veiligheid niet meer garanderen”!  “Onze regering heeft noodgedwongen opdracht gegeven om met een elite-eenheid onze mensen te ontzetten en te evacueren”!  Plaats van het buitenlands conflict: Antwerpen!  Mijn haren kwamen rechtop te staan bij dit uiteraard fictief verhaal, want het zou wel eens kunnen… !

Welnu, met dit boek, bij lectuur van deze “what if”-roman, heb ik heel sterk hetzelfde gevoeld.  Een groep Nederlanders, de Kazen, op de vlucht voor de zoveelste Watersnoodramp (opwarming van de planeet?) heeft zich reeds generaties lang gevestigd in noordelijk Afrika.  Naast hun vooral voor de regering en de economie bruikbare ervaring in de landbouwsector, in het bijzonder de legale hasjteelt, brachten ze ook hun gewoontes, religie en onhebbelijkheden mee.

Hun angst voor God en de duivel uit monde van oma Mem met haar ‘vrijmesons’ is voelbaar. Hardnekkig koesteren ze hun ouderwetse levensstijl en tradities - tot grote ergernis van de plaatselijke bevolking.

Gaandeweg voel je de conflicten tussen de twee gemeenschappen aangroeien en als er plots een nieuwe dominee - bijgenaamd de zwarte Eskimo – verschijnt, is het hek volledig van de dam.  Voeg daarbij nog wat misverstanden omwille van de verschillende rituelen, het drankgebruik, wat kleine criminaliteit, een heuse moordpartij en zelfs een Romeo en Juliette-tussendoortje, dan wil je deze roman in één ruk uitlezen.

Hoe loopt het uiteindelijk af en wat betekent die oude motobécane eigenlijk als rode draad doorheen dit verhaal, rijkelijk geïllustreerd met citaten uit zowel de bijbel als de koran?

Weeral zijn de haren op mijn rug rechtop gaan staan. Want “het zou wel eens kunnen …. !”

Michel Ackaert