Leila

Wajih Rayyan
Davidsfonds, 2018
9789059089198

In deze vlotte roman is Wajih Rayyan niet aan zijn proefstuk toe.  Deze immigrant uit Jordanië (1967) heeft er ook een hele levensloop en loopbaan op zitten in België.  Arbeider, werkstudent, doctor microbiologie en moleculaire genetica, en na pensionering docent ‘Maatschappelijke oriëntatie nieuwkomers’ haalt hij zijn inspiratie precies bij die nieuwkomers.

Zijn roman ‘Leila’ is dan ook een compilatie van getuigenissen, verhalen en schrijnende toestanden verzameld tijdens zijn lessen integratie aan precies de slachtoffers van vooral vrouwenmishandeling (en in het bijzonder genitale verminking).

Het fictieve verhaal speelt zich af in een niet nader genoemd conflictgebied ergens aan de Rode Zee in Afrika.  Leila is eigenlijk reeds vanaf haar geboorte op de vlucht voor verstikkende culturele gebruiken en wrede rituelen, en dan komt religie zo nu en dan ook “eens om de hoek kijken” en sommige van die wreedheden vergoelijken.  Het is eigenlijk een bijna uitzichtloze situatie, maar toch slaagt zij er steeds in om te ontsnappen, en stap voor stap als vrouw op te klimmen in een maatschappij waarin dat niet zo evident is.  Haar ‘dingetje’ behouden zoals lieve oma het noemt is al een strijd op zichzelf in dat land van clanoorlogen, en oude tradities waar weinigen op straffe van totale uitsluiting durven tegenin gaan.

Heel eenvoudig verklaarbaar eigenlijk en ondenkbaar in de Westerse wereld is hoe de man als echtgenoot, vader en zelfs goedbedoelde lieve grootvader - puur uit onwetendheid - verschrikkelijke toestanden zoals uithuwelijkijking, mensenhandel en sektarisch geweld in stand houdt. Dit met medeweten, zelfs medewerking, van sommige vrouwen – waarbij zelfs dichte familie - die de vreselijke vrouwenbesnijdenis uitvoeren zodat de man kan blijven domineren.

Dit boekje leest heel vlot als roman, maar is bijwijlen een beetje eenvoudig belerend.  Toch is het een aanrader voor iemand die de stapels non-fictie werken over dit heikel onderwerp wil vermijden, en de problematiek eens op een diepmenselijke manier wil uitgelegd zien door de ogen van een eenvoudig meisje.

Michel Ackaert