Zwijg, allochtoon!

  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/includes/handlers.inc on line 76.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/includes/handlers.inc on line 76.
Non-fictieNon-fictie
boek-afbeelding: 
Auteur: 
Rachida Lamrabet
Uitgeverij: 
Epo, 2017
ISBN: 
978 94 6267 114 0

Rachida Lamrabet werkt 16 jaar als juriste voor Unia (Interfederaal Gelijkekansencentrum), maakt een filmpje over een vrouw die “hier woont, er bewust voor kiest om zich volledig te bedekken” waar ze “haar eigen religieuze redenen voor heeft“. Wat iets is dat ze moet kunnen doen, vindt de schrijfster. Wat ook moet kunnen, is dat zij zelf dat “artistiek project” maakt  en zich daarna in een interview” kritisch uitlaat over een Belgische wet die het dragen van een gezichtssluier in openbare ruimtes strafbaar stelt.”

Dat kon blijkbaar niet, want ze wordt ontslagen. Waarna ze dit boekje publiceert waarin ze haar kijk op de zaken wil uitleggen, uitgebreid zoekt en argumenteert, al schrijvend nadenkt, … maar toch duidelijk vanuit de verdediging op zoek gaat naar mogelijke argumenten die haar standpunt kunnen ondersteunen.

Het filmpje was fictie en een kunstwerk, geen documentaire en bedoeld om een open en stevig debat op gang te zetten. (het interview was dat natuurlijk niet…) Dat dat niet kón en tot haar ontslag leidde, toont volgens haar aan dat er iets scheelt aan ons Westers denken en ons rechtssysteem. Wat ze wil duidelijk maken.

Daardoor schrijft ze natuurlijk heel wat neer dat tot nadenken stemt.

Een greep eruit:

- Het filmpje ging over één moslima, maar de reacties bewezen hoezeer we tegenwoordig geneigd zijn alle moslima’s over één kam te scheren.

- Ze wijst op de tirannie van de ethiek van de Westerlingen die vinden dat ze esthetisch gevoeliger en intelligenter zijn dan de rest van de wereldbevolking;

- Kritische stemmen worden dikwijls dood gezwegen of afgestraft; Ze geeft als voorbeeld (en argument...) de kritiek op Israël die meteen als antisemitisch bestempeld wordt, zeker als die komt uit een Arabische, islamitische hoek, want hún reactie wordt beschouwd als bijna deel uitmakend van wat standaard-moslims denken – en al zeker als ze geen bloed-en-bodem Vlamingen zijn…

- We hebben recht op privacy; Ook doorgedreven privacy zoals het privé houden van je gezicht en lichaam. Wat niet wil zeggen dat gesluierde vrouwen geen interactie willen met de buitenwereld. Maar nu wordt je verboden je gezicht in de open ruimte te verbergen. “Vele van die vrouwen dragen uit vrije wil een gezichtssluier”. (Al noemt Lamrabet het ook meteen een “groteske devotie”)

- Mensenrechten zijn een Westers product van na WOII. Toch is menselijke waardigheid een universeel begrip en het dragen van een hoofddoek valt onder het recht van vrijheid van religie.

- Vrouwen dwingen om zich op een bepaalde manier te kleden (dus Westers) is gewelddadig.

Zoals deze laatste opmerking illustreert, kan je veel van Lamrabets argumenten omkeren. Wat ze zélf trouwens ook herhaaldelijk doet om te bewijzen dat ze zich daar zeer goed van bewust is en dat – bijvoorbeeld - een moslima die in monokini zou willen zwemmen in een Arabisch land, meteen de gevangenis in zou gaan.

Als juriste kent ze natuurlijk de wetgeving terdege en waardeert ze die ook duidelijk. Toch vind ze artikel 563bis van het strafwetboek verkeerd. Daarin staat dat het zich “in het publiek begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat ze niet herkenbaar zijn” bestraft wordt met geldboetes of gevangenisstraf .

Het is en blijft een flinterdun argument dat je het belang van privacy zó hoog moet aanslaan dat je vindt dat je neerbuigend je gezicht verborgen wil houden en toch contact wil met anderen, en dan in zulke mate dat je zou willen dat de wetgeving van het land waar je woont en die dit belet, zou willen veranderd zien.

V De Raeymaeker