Waar verzet jij je tegen?

Mark Geels en Tim Van Opijnen
Maven, 2017
9789492493026

De redactie van deze uitgave vraagt aan een bekende persoonlijkheid of hij een vraag wil stellen die dan door 100 wetenschappers, kunstenaars en mediafiguren beantwoordt zal worden, in een beknopte bijdrage. Corbijn stelde zélf het format en de bedoeling reeds in vraag tijdens het voorgesprek. Hij wou het hebben over boosheid en de positieve invloed die boosheid kan hebben op ons leven. De redactie vertaalde dat in de opdracht "Waar verzet jij je tegen?" en vroeg aan de schrijvers verwondering, optimisme en activisme te bekijken, als manieren om deze boosheid om te zetten in een oplossing voor de vragen die de mens de dag van vandaag stelt.

Het format is volgens mij echter dodend: op één pagina je boosheid of verwondering neerpennen is bijna onmogelijk, het mist in elk geval diepgang. Hoe kan je nu de uitdagingen van het hedendaagse wetenschappelijk onderzoek in een pagina omschrijven en een oplossing aanbieden?

Gelukkig hield niet iedereen zich strikt aan zijn opdracht, maar maakte er een dialoog, mail-correspondentie of een leuk cursiefje van. Zo kan het boek toch nog inspiratie bieden, ondermeer voor leraars niet-confessionele zedenleer die zoeken naar uitgangspunten voor een opdracht of een discussie met de leerlingen. Want inhoudelijk gaat het boek wel degelijk over hedendaagse problemen.

Lieven Vanhoutte