(S)hevolution. De eeuw van de vrouw

Kirsten Van den Hul
Atlas Contact Amsterdam, 2013
978 90 450 2316 8

Kirsten Van den Hul (1976) was in 2011 vrouwenvertegenwoordiger voor Nederland bij de Verenigde Naties.  Ze is oprichter van The Change Agent, dat bedrijven adviseert rond diversiteit en verandering, en ze zou graag de eerste vrouwelijke premier van Nederland worden.

In haar boek ‘(S)hevolution. De eeuw van de vrouw’ roept Kirsten Van den Hul op om een fluwelen revolutie te ontketenen die de emancipatie moet afronden, want volgens Kirsten is die nog lang niet voltooid: "Er lopen op de wereld 6 miljoen meer vrouwen dan mannen rond. Die vrouwen produceren ruim de helft van het voedsel wereldwijd, ze leveren twee derde van al het werk, verdienen met z'n allen 10% minder dan mannen en hebben slechts 1% van het globale bezit in handen."

Het wetenschappelijk en industriële wereldbeeld is nog steeds gecreëerd voor en door mannen. Volgens de auteur van dit fel geëngageerd boek leven we in een manvriendelijke wereld, die bovendien gericht is op slechts één type man: het dominante alfamannetje.  Er worden meer mensen buitengesloten dan binnengelaten.  Competitie, materialisme, individualisme, controle en zelfs oorlog worden ons voorgeschoteld als instrumenten van vooruitgang.  Hiërarchische structuren, allemaal van boven naar beneden bestuurd, verstreken dit testosteronwereldbeeld: "Ons grootste probleem is niet de analyse, de feiten en cijfers. We weten best wat er mis is. Er is sprake van een serieuze uitbuiting van vrouwen, in bedrijven en in de samenleving."  Zodoende is er volgens Van den Hul een verborgen economie ontstaan die we niet terugzien in het bruto nationaal product.

"Weliswaar studeren er meer meisjes in het hoger onderwijs af dan jongens en gaan er steeds meer vrouwen aan de slag, maar mannen zetten nog steeds de teneur.  Zo wordt in de Lage Landen omwille van de crisis ongenuanceerd bezuinigd op de kinderopvang. En dat is dom omdat het vrouwen met kinderen beperkt in het volwaardig deel uitmaken van de economie.  Want er is een verband tussen de arbeidsparticipatie van vrouwen en economische groei.  Onderzoek wijst uit dat het bruto binnenlands product in Europa met 13% zou toenemen als er meer vrouwen zouden werken. En dat is logisch", schrijft Kirsten Van den Hul verder, "omdat diverse teams waarin een evenredig deel mannen en vrouwen werken betere resultaten boeken, al is het maar omdat 85% van de aankoopbeslissingen door vrouwen wordt behandeld."

Het grote probleem van de hedendaagse emancipatie, stelt de auteur in haar boek, is dat ze onderhuids is gegaan en dat vooroordelen tegenover vrouwen nog steeds latent aanwezig zijn in de maatschappij.  De doorsnee burger in onze contreien is het er dan wel mee eens dat vrouwen gelijkwaardig zijn aan mannen, toch bestaan er nog steeds heel wat stereotype attitudes waar we moeilijk van loskomen.  En dit bewijst ze ook met talrijke voorbeelden uit eigen ervaring en van diverse vrouwen die ze voor dit werk interviewde.  Onderbouwd ook door haar ondervinding met vrouwenzaken binnen de Verenigde Naties, komt ze tot de conclusie dat er dringend nood is aan een laatste emancipatieslag en dat er meer diversiteit moet komen voor vrouwen, maar ook voor het bedrijfsleven.

"Om een fluwelen revolutie te ontketenen moeten we met zijn allen ons onbewust gedrag veranderen, mannen en vrouwen samen. Mannen zijn immers de vijand niet, maar een deel van de uitweg om de samenleving eindelijk correct vrouwvriendelijk te maken. Want het kan toch niet dat vrouwen voor hetzelfde werk minder worden vergoed dan mannen. Zij moeten dus mee en samen met vrouwen deze onrechtvaardigheid wegwerken. Zolang dit doel niet bereikt is mag je niet stellen dat wij in geëmancipeerde samenleving leven."

Wie dus dacht dat de emancipatiestrijd voorbij is komt bij het lezen van dit militant boek al snel tot de vaststelling dat er nog heel wat werk voor de boeg is vooraleer mannen en vrouwen gelijkwaardige partners zullen zijn.  Kirsten Van den Hul is een gedreven feministe, zonder meer, die met vuur en een vlotte pen voor haar standpunt opkomt.  Met de (s) in de titel van haar boek geeft ze een knipoog naar mannen om de fluwelen revolutie te steunen.  De strijd moet echter bij de vrouwen zélf beginnen.  Hoe dat moet, beschrijft ze in het laatste hoofdstuk van het boek waarin ze tien bruikbare stappen aanreikt die vrouwen kunnen hanteren om de (s)hevolution op te starten.

Dit boek van deze Nederlandse feministe met politieke ambities die eerder al een boek publiceerde over haar persoonlijke ervaring met huiselijk geweld, is een topper.  Zeker weten.