Iedereen INC.

Jannet Vaessen
Prometheus Amsterdam, 2017
9789044631180

De auteur van dit werk richtte in Nederland een feministische organisatie op onder de benaming WOMEN Inc. (https://www.womeninc.nl/com, nvdr) om vrouwen bewust te maken van hun eigen professionele mogelijkheden, zonder dat rekening werd gehouden met hun uiterlijk, afkomst, opleiding, sekse enz. Dit bleek een noodzaak te zijn in de Nederlandse samenleving met zijn flagrant tekort aan vrouwen in vooraanstaande functies.
Toen Vaessen dit probleem van uitsluiting heel even aankaartte bij premier Mark Rutte, kreeg ze als kort antwoord: “Hoe hebben jullie dit zo lang verdragen?” Maar hijzelf wilde er blijkbaar niets aan doen en deed er ook niets aan.

Het huidige boek komt bij mij over als een biografie van Vaessen zelf, aangevuld met haar talrijke activiteiten in verband met ‘Vrouwen Inc’. Ze heeft het over de talrijke deelnames aan talkshows op radio en televisie, en over alle acties die door WOMEN Inc. zijn gevoerd in Nederland. Daarmee creëerde ze een stevig bewustzijn bij veel van haar leden.

Het huidige boek heeft de bedoeling haar inzet uit te breiden naar iedereen: vrouwen, mannen, transgenders, ouderen, jongeren, lesbiennes, homo’s, allochtonen, nieuwkomers, andersvaliden enz.. De essentie van haar betoog komt erop neer dat mensen die zich niet goed aanvaard voelen, en een aantal fases moeten doorlopen om tot een beter bewustzijn te komen van hun eigen waarde. Het voorbeeld van haar vrouwenorganisatie moet een les zijn waaruit iedereen die zich op een of andere manier achtergesteld of uitgesloten voelt, zijn eigen conclusies kan trekken.

Ik heb de indruk dat de inzet daarbij vooral gericht is op de Nederlandse situatie. Ze toont onder meer aan dat er in de top 200 van de meest invloedrijke Nederlanders maar 29% vrouwen voorkomen en maar 3% mensen met een andere huidskleur. Al haar voorbeelden komen evenwel uit Nederland. Om het boek ook voor Vlaanderen en België interessant te maken, hadden er cijfers en voorbeelden van bij ons moeten in staan.
Wij hebben namelijk wél vrouwelijke ministers, het hoofd van de politie is een vrouw, woordvoerders van organisaties zoals spoorwegen, gerecht en universiteiten zijn vrouwen, en er wordt ook niet gekeken naar het uiterlijk, zoals duidelijk is met onze Maggy De Block.

Weetje: mensen gaan van nature vooral connecties aan met mensen die op hen lijken: in leeftijd, uiterlijk, opleiding, werk, … Bovendien wordt de samenstelling van de bevolking diverser. In hoeverre dit bij ons een rol speelt, wordt in dit boek niet meteen duidelijk gemaakt. Maar het boek kan gebruikt worden als handleiding, geschreven door een vrouw die een sleutel aanreikt om op constructieve manier met ‘anderen’ om te gaan.

Guido Kindt