Het Krasse Brein Dieet

Preston Estep
Maven Publishing,2016
978 94 9249 300 2

Dit naslagwerk gaat over het leven van de geest. Auteur en gerontoloog Preston Estep bracht om dit boek te kunnen schrijven diverse informatiebronnen met elkaar in verband, om de primaire risicofactoren voor de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te bepalen en onder controle te krijgen. Hij laat hier zien hoe je deze informatie in je dagelijks leven kunt gebruiken om voor jezelf en je dierbaren het risico op dementie aanzienlijk terug te dringen zonder medicijnen of dure medische behandelingen te hanteren.
Binnen de nog vrij nieuwe wetenschap van de gerontologie hanteert men het begrip “lifespan” als ijkmaat om de verwachtte levensduur te duiden. We worden ouder dan ooit en willen allemaal helder blijven denken als we straks zeventig, tachtig of negentig jaar oud zijn. Langer leven gaat echter in bijna alle gevallen gepaard met lichamelijke ongemakken – want ouder worden doet hoe dan ook een beetje zeer.

Maar hoe bevredigend het leven is, hangt onmiskenbaar af van hoe goed je geest dan nog werkt. Gerontologen gebruiken de term “mindspan” om die belangrijke gedachte te omschrijven. Want terwijl “lifespan” alleen naar de levensduur verwijst, duidt het begrip “mindspan” de kwaliteit en de prestaties van de geest aan.

Het draait er volgens de auteur immers niet alleen om dat je zo lang mogelijk leeft. Het gaat er voornamelijk om de maximale mindspan te behouden tijdens het verouderingsproces dat er toe bijdraagt dat je ‘gelukkiger’ ouder kan worden. Dit boek is bedoeld als een handige handleiding welke maatregelen je kan nemen om dit belangrijke doel te bereiken.

Estep beweert dat we veel kunnen leren van de zogenoemde mindspan-elite. Dit zijn ouderen die net zo helder, actief en autonoom blijven als mensen die tientallen jaren jonger zijn. Belangrijke ontdekkingen uit vele bronnen maken veel duidelijk over de sleutel tot hun succes en wijzen ons nu allemaal de weg. Ze hebben hun heel speciale succes bereikt doordat ze enkele uiterst belangrijke voordelen genieten die aan de rest van ons zijn voorbijgegaan.

De mindspan-elite eet slimmer dan de rest van de bevolking. We kunnen daarom leren van het eetpatroon van deze mensen. In Japan, het mediterrane deel van Frankrijk en Italië en in delen van Spanje leven super-honderdjarigen en zijn de dementiecijfers laag. De auteur wijst erop dat dit onder meer komt doordat ze een gebalanceerd dieet onderhouden. Estep geeft hierover allerlei allerlei tips. Eet minder rood vlees, minder toegevoegde suiker, drink minder melk,… maar eet meer bonen of andere peulvruchten.

Om het een stuk concreter te maken geeft Estep ruim zeventig gerechten in dit boek mee. Hierdoor kun je direct zelf aan de slag in de keuken.  Dit maakt het tot een interessant boek toch volgens mij, waarbij de auteur gelukkig niet voorbijgaat aan genetische factoren. Want omgevingsfactoren zoals een gezond dieet bepalen namelijk niet altijd of iemand slim en vitaal oud wordt. Uiteindelijk moeten we het doen met de genen die we hebben, maar we kunnen ons lichaam wel beter en slimmer verzorgen.