"Fuck it" 2

John C. Parkin
Ten Have, 2012
9789025902094

Dit is een origineel boek.  De auteur J.C. Parkin ondervond dat “Fuck it” (we censureren even niet) zeggen vaak mensen en situaties deblokkeert en daarom eigenlijk even goed werkt als dure therapieën of diepgaande analyses.  Dus dit is een soort van 'zelfhulpboek' maar best van het onderhoudende soort.

Het boek begint ietwat vreemd met een oefening die de auteur, tevens lesgever en organisator van Fuck-it trainingen (ja, dat zag je al aankomen), soms doet: mensen ertoe aanzetten om na te denken en te praten over wat HET is.  En tot de conclusie komen dat “Als HET nergens anders is en niets anders is en niemand anders is, wat is dit dan?”  HET!  Zo leren mensen relativeren.  HET is er al en is nooit weggeweest. (…)

Parkin bespreekt, inclusief voorbeelden, zaken waartegen we Fuck it kunnen leren zeggen: de muren waartussen we vast kunnen zitten (serieus zijn, angsten, perfectionisme, twijfels,...) of   andere gevangenissen/cellen waarin we zitten etc. Het gaat om zaken die ons vastzetten, verhinderen, onderdrukken, … en waardoor we niet bij onze verlangens komen of onszelf niet met onze onzekerheden durven confronteren.  Sommigen zeggen “dat iedereen levenslang heeft en maar weinigen het geluk hebben vrij te zijn”, maar eigenlijk is ook dit weer onwaar: want àlles kan een gevangenis zijn, en het punt is dat alle toestanden OK zijn – want als we volledig bewust zijn dan is binnen de gevangenis zitten hetzelfde als buiten de gevangenis.  Dit zijn het soort van uitspraken die je hier in dit boek geregeld leest.

Het punt is dus, aldus Parkin, gewoontes, 'waarheden en overtuigingen', pijn,... onder ogen te zien en te veranderen.  “Fuck it” beoefenen is met andere woorden eigenliik een manier om hypotheses over jezelf (of “de mens”) en je (zijn/haar) plaats in de wereld in vraag te stellen en ruimte te scheppen voor magie!  “Leren je handen van het stuur te halen”.  Maar het is ook een manier om ervoor te gaan.  Om je passies te volgen.  Want dit zijn de twee kanten van de Fuck-it medaille.

Het boekje is zo doorspekt met voorbeelden van de Fuck-it magie, manieren om de Fuck-it staat te bereiken en een karrevracht aan tips, wijsheden en ervaringen.  Uitgeschreven persoonlijke toepassingen.  In kadertjes en in citaten.  In het lang en breed of gebald, soit. (ja, ook met hier en daar een illustratie zelfs).
Parkin gebruikt ook metaforen zoals “Geldstad”, Relatiestad”. etc.

Parkin geeft eigenlijk de filosofie mee dat alles energie is.  Het leven is een proces.  Hij beoefent zelf chi-kung (geeft er ook les in) en vandaaruit bespreekt hij onder meer het nut van ontspanning, openheid, vertrouwen, afstemmen, van perspectief veranderen, meegaan met de stroom (met in de uitgave hier en daar wat concrete oefeningen).
Parkin gooide zijn leven namelijk ook persoonlijk om toen hij een goedbetaalde baan omruilde voor een onzekere sprong om met zijn partner in Italië te gaan wonen en free lance iets op te zetten, en daar ook van te (proberen) leven.  En dat lukte!  Het werd voor hen voornamelijk deze Fuck-it filosofie (wat nu duidelijk aardig lukt, gezien dit al een tweede boekje van hem is).
In wezen is dit dus een boek over bevrijding en vrijheid, of toch hoe je meer van dit kan bekomen in je leven.

Samenvattend: dit is natuurlijk een boekje dat velen als vlotte praatjes en makkelijk verkoopbaar zullen bestempelen.  Maar het is entertainend geschreven (en niet zo vreselijk belerend of “goedbedoelend” zoals dit soort boeken vaak zijn).  De nodige Fuck-it moed, om in de sfeer te blijven (uiteraard), bijeenbrengen om de gepresenteerde ideeën in praktijk te brengen, is waarschijnlijk toch wél nog een hele uitdaging voor velen onder ons.

“De ondiepe weg naar diep geluk”.  Bekijk het zelf eens?  Meer informatie over de retraites en de eigen website via www.thefuckitlife.com.

Sien Simoens