Eigenwijs, Kritisch denken in 33 lemma’s

  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/modules/node/views_handler_filter_node_status.inc on line 13.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 24.
Non-fictieNon-fictie
boek-afbeelding: 
Auteur: 
Kees Meijlink
Uitgeverij: 
Damon, 2017
ISBN: 
9789463401210

Kees Meijlink is docent filosofie aan het Marnix Onderwijscentrum in Utrecht. Hij doet onderzoek naar het nut van filosoferen met kinderen om kritisch denken te ontwikkelen.

‘Eigenwijs’ is zijn tweede boek en behandelt hetzelfde thema. Hij bespreekt 33 lemma’s, ze zijn alfabetisch geordend en telkens wordt onderaan verwezen naar aanverwante onderwerpen.

De uitgave heeft een handig formaat, ligt dus gemakkelijk in de hand en daar hoort het ook regelmatig thuis. Want kritisch denken is belangrijk, maar is ook gewoon leuk: je leven wordt er rijker en eenvoudiger door. Kritisch denken kan je bevrijden van spoken, denkbeelden en overtuigingen die aardig in de weg kunnen zitten. Kritisch denken maakt je dus vrijer.

Je hebt het ook altijd nodig - of je nu de krant leest of een gesprek met iemand voert. Nuchter denken wapent je tegen ongegronde meningen. Bovendien maakt de hieruit vloeiende wijsheid  - en daar streeft kritisch denken naar - mensen moreler en milder.

Als je al eerder interesse had in dit onderwerp dan zijn vele lemma’s in deze uitgave - cognitieve dissonantie, het scheermes van Ockham,… - niet nieuw, maar toch nog zeker interessant genoeg om te lezen. De hoofdstukjes ‘Leven in een bubble’ en ‘Mediawijsheid’ bevatten bovendien informatie die iedere internet- en sociale mediagebruiker - en zijn we dat niet allemaal ? - hoort te weten.

Ook het hoofdstukje ‘Nieuwsgierigheid’ slaat de nagel op de kop. Nieuwsgierigheid is het begin van cognitie, moet dus aangemoedigd worden en speelt een grote rol in de opvoeding en het onderwijs. Cicero en Montaigne wezen er al op: is het gaatjes vullen (de kennis naar binnen gieten) of vuurtjes laten branden?

Schaf dus dit boekje aan, leg het niet te ver uit uw buurt zodra je het gelezen hebt en wordt zoals het jongetje in het sprookje van ‘De nieuwe kleren van de keizer’(cfr. lemma 20): denk tegen de stroom in.

Bemerk dan ook het enige ( zwarte!) schaapje op de cover dat lachend haar eigen weg gaat – in de andere richting dan die van de kudde….

 

Sophia De Wolf