De betekeniseconomie. Geluk en welzijn als drijvende kracht in plaats van economische winst.

  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/modules/node/views_handler_filter_node_status.inc on line 13.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 24.
Non-fictieNon-fictie
boek-afbeelding: 
Auteur: 
Aaron Hurst
Uitgeverij: 
Scriptum, 2017
ISBN: 
9789463190282

In dit boek waarvan ik initieel dacht: “Dit wordt saaie materie van weeral zo’n theoreticus of zelfs doemdenker”, stelt Aaron Hurst een nieuw soort economie voor waarin iedereen, zowel werknemer als werkgever, zich beter voelt en vooral beter presteert.
Na de eerste drie grote economische perioden - het agrarische, het industriële en het informatietijdperk - komt daar plots een nieuwe soort economie opzetten waarin het allemaal draait om het creëren van betekenis voor mensen.

Vooral ook de kwestie waarόm juist die betekenis zo belangrijk is voor geluk en welzijn wordt bekeken.  Het louter winst maken en hoge cijfers halen ten koste van zowat alles en iedereen wérkt niet. In plaats van voortdurend te jobhoppen of te streven naar promoties en een briljante carrière, zoekt iedereen beter via enkele oefeningen (in de trant van: wie, hoe en waarom) naar een eigen betekenisverklaring.
Vragen die daarbij kunnen worden gesteld zijn: Wat heeft voor mij betekenis? Hoe kan ik betekenis geven aan mijn werk? Zelfs: Vanaf welk bedrag jaarinkomen voeg ik eigenlijk niks meer echt toe aan mijn geluk?

Nog verder dan het individuele, zoekt de auteur uit wat leiding geven met betekenis inhoudt, en - niet onbelangrijk - hoe je betekenisvolle bedrijven herkent.  Soms kun je ze herkennen aan het percentage goede doelen dat ze steunen en hoe ze omgaan met werknemers en werknemers motiveren  die zich engageren voor vrijwilligerswerk. Die bedrijven en organisaties presteren trouwens veel béter, zo blijkt.

Wat mij ook heeft geboeid in deze uitgave, is wanneer Hurst beschrijft hoe innovaties zich verspreiden via een curve ‘vernieuwers, pioniers, voorlopers, achterlopers’ en tenslotte ‘achterblijvers’. Dit doet hij niet aan de hand van droge theorie: het wordt heel duidelijk geïllustreerd met bestaande projecten, firma’s en innovaties. Ik herinner me uit mijn lectuur vooral die revolutionaire elektrische maar in den beginne peperdure Tesla. Deze is reeds op die curve toe aan de ‘voorlopers’!

Terug naar het individuele dus en naar het “op mensenmaat”.

Ik heb mezelf via dit boek langzaamaan herkend als werknemer “met een flinke dosis betekenis”.  Heb ik het bij het rechte eind en ben ik goed bezig? Misschien heb ik dit vόόr ik dit boek in handen kreeg eigenlijk niet echt beseft. Juist daarom zou ik het graag eventjes uitlenen aan collega’s, leidinggevenden en CEO’s. Ze kunnen er allemaal heel veel uit leren!

 

Michel Ackaert