40 + Homo`s

Philip Meelhuysen
Karakter Uitgevers, 2016
978 90 452 1149 7

Philip Meelhuysen deelt in deze uitgave met de lezer hoe hij zijn leven als 40 + homo ervaart en toetst deze ervaring af aan de expertitie van hoe deelgenoten in de herenliefde omgaan met het gay “midlife gevoel”. Via een online onderzoek bij een 120-tal respondenten en diepgaande gesprekken met 15 homo’s die hij voor dit boek engageerde, tracht hij te achterhalen welke problemen en ongemakken opduiken als homo`s de middelbare leeftijd ingaan.

Zodoende krijgt de lezer in dit boek het volledige landschap voorgeschoteld waarbij ook de clichés van de “homo-labels” niet ontbreken. Zo speelt de zogenoemde gay body culture en de obsessie voor het mannelijk strak gespierd lichaam dat alom geëtaleerd wordt - net als bij hetero`s - de ouder wordende homo parten bij het aanvaarden van het onafwendbare verouderingsproces. Net als bij hetero`s takelt de aantrekkelijkheid en schoonheid af bij het ouder worden, dus zijn er in die zin niet zoveel genderverschillen. Het enige verschil in de belevingswereld tussen mannen die van vrouwen houden en mannen die de herenliefde koesteren, is dat de term `oude viezerik` bij oudere homo`s harder aankomt; want het is niet omdat je ouder wordt dat je smaak en hang naar jeugdigheid zomaar verdwijnt. Ook het gemis aan het kunnen realiseren van een uitvoerend vaderschap is bij de midlife groep (uiteraard) groter dan bij hun heterofiele medemensen.

De wetenschappelijke basis van onderzoek is in deze publicatie echter gering te noemen en de onderwerpen worden te veel vanuit eenzelfde oogpunt behandeld om een genuanceerd onderbouwd beeld te kunnen aanbieden over het wel en wee van ȧlle 40+ homo's. In dit boek hanteert de auteur immers veel cijfermateriaal dat hij verzamelde via het online onderzoek en de diepte-interviews. Maar ondanks de grote aandacht voor cijfers gaat Meelhuysen nogal slordig om met die percentages. In vele figuren wordt een deel van de antwoorden gemarginaliseerd door het percentage niet te vermelden. En de keuze van het diagramtype en de gebruikte schaal is niet altijd aangepast aan de informatie die hij wil weergeven.

Verwacht je dus niet aan een wetenschappelijke thesis die representatief is. Daarvoor was de steekproef te klein en te weinig divers. Zo lijken de deelnemers aan de diepte-interviews voornamelijk een hogere overwegend blanke socio-economische achtergrond te hebben. De auteur beschrijft ze als 40+ homo's die het gemaakt hebben. Hij besteedt trouwens een apart hoofdstuk aan kapitaalkrachtige homo’s. Ook liggen de antwoorden vaak weinig uit elkaar om nuances te kunnen vatten.

Toch leest het boek vlot en blijft het interessant om de visie van de auteur en van de proefpersonen door te nemen, temeer er een breed spectrum aan thema’s in deze uitgave wordt besproken.

De auteur sluit zijn boek tenslotte af met de boodschap dat oudere wordende homo`s er moeten naar streven om een rolmodel te worden voor de jongere generaties. Iets wat we uiteraard met z`n allen moeten doen als we ouder worden, dacht ik zo…