#Geen Filter

Anjuly de Geus
Scriptum, 2014
9789055942893

Filosofe Susan Neiman beweert in haar nieuw boek ‘Waarom zou je volwassen worden?’ dat twintigers de moeilijkste periode doormaken in een mensenleven. Tot dan hebben de ouders de belangrijkste beslissingen genomen. De jongvolwassenen moeten daarna zélf kiezen met welk lief ze het leven willen delen en welke job ze willen uitoefenen. En deze beslissingen bepalen de rest van hun leven, of zo lijkt het althans.

Volgens Neiman is het moeilijk deze jongeren, de zogenaamde ‘generatie Y’, te doen inzien dat geen enkele keuze definitief is.

Deze visie over de generatie Y komt ook uitvoerig aan bod in dit boek, ‘#Geen Filter’, van Anjuly de Geus. Het boek behandelt de verschillende aspecten van hun leven: keuzestress, de ‘afstudeer-hel’, “alleswillers”, … Maar ook gaat het over uniek-zijn, Wat doet de rest?, ‘we zien wel’-relaties, gebroken harten enz.  Interessant is dat bij ieder hoofdstuk de schrijfster het algemene verwoordt, aangevuld met een bijhorende vraag. Deze vraag wordt door verschillende jongeren beantwoord. Soms echter anoniem, wat voor mij een minpuntje is: ik hou niet van anonieme getuigenissen. Zo wordt het hoofdstuk ‘Is het allemaal waar?’ vervolgd met een 10-tal antwoorden op de vraag ‘Wat is volgens jou de grootste misconceptie over twintigers van nu?’.

Globaal vind ik dit een zeer leerrijk boek voor wie het moeilijk heeft met jongvolwassenen en voor ouders van deze jongeren. Maar met bepaalde problemen/thema’s heb ik een déjà-vugevoel. Immers: iedere generatie kent zijn hoogten en laagten, weliswaar met varianten. Maar het probleem van iedereen in onze maatschappij vandaag is juist het durven keuzes maken.

Wie op een ontspannende manier wenst kennis te maken met deze jongeren, kope snel dit boek.
Ook voor wie problemen ervaart met jongvolwassen kinderen, is dit boek al bij al een aanrader.

Erlinde De Brouwer