De Oorsprong van (bijna) alles

New Scientist, Graham Lawton – Jennifer Daniel
Veen Media, Utrecht, 2017
978 908571 5825

Dit knap, overzichtelijk en erg mooi geïllustreerd kijkboek is opgevat als een compilatie van moderne scheppingsverhalen zoals die door de wetenschap zijn ontdekt. De belangrijkste, interessantste en meest verrassende verhalen worden in 53 korte hoofdstukken beschreven, verrijkt met de heldere, vaak grappige informatieve illustraties en schetsen van grafisch ontwerpster Jennifer Daniel.

Toen de auteur voor deze uitgave een lijst met onderwerpen begon te maken, waren sommige duidelijk onmisbaar, zoals de oerknal, de oorsprong van het leven en uiteraard de evolutie van de mens. Ook de opkomst van de menselijke beschaving vormde een rijke bron om uit te putten. Vijftienduizend jaar geleden waren onze voorouders rondtrekkende jagers-verzamelaars. Vandaag wonen we in stevige huizen, winkelen we in supermarkten en reizen we rond in gesofisticeerde machines. Hoe is dat gebeurd?

Andere ideeën waren minder voor de hand liggend, zoals minder conventionele ideeën. De oorsprong van het begrip nul bijvoorbeeld of de oorsprong van de bodem en de persoonlijke hygiëne. Uiteindelijk werd de lijst te lang zodat er moest geselecteerd worden. Daardoor haalden vele ideeën het boek uiteindelijk niet, bijvoorbeeld het ontstaan van cricket en het Viennetta-ijs, om er maar twee te noemen. Bovendien veranderden heel wat verhalen nog tijdens de opmaak van dit boek omdat er steeds nieuwe ontdekkingen worden gedaan waardoor de publicatiedatum herhaaldelijk moest worden opgeschoven. Een onvermijdelijk gevolg van de rusteloze pracht van de wetenschap... Voldoende materiaal over dus voor een vervolg op dit boek dat zal handelen over de oorsprong van die andere zaken.

De beroemde Britse wetenschapper Stephen Hawking, die de inleiding voor dit boek schreef, wijst er de lezer op dat we al veel raadsels hebben ontrafeld maar dat er nog steeds grote en ingewikkelde vraagstukken resteren. Toch komen we steeds dichterbij een antwoord op sommige oeroude vragen. Waar komen we vandaan? En zijn wij de enige wezens in het heelal die zich dat kunnen afvragen?

Naast de grote mysteries waar de wetenschap koortsachtig antwoorden op zoekt, bevat dit boek voldoende antwoorden op vragen waar we intussen wèl een sluitende verklaring voor hebben. Waarom we seks hebben bijvoorbeeld (afgezien van de o zo duidelijke reden). Waarom zijn er zoveel soorten “enge beestjes”? Waarom slapen we? Wat waren de eerste woorden? En waarom maken we vrienden? Of waarom hebben we oorsmeer? Waarom zijn we in steden gaan wonen? Waarom behandelen we waardeloos papier alsof het goud betreft? Wat was de eerste gekookte maaltijd? Wanneer zijn we goden gaan aanbidden? Waarom begonnen we dronken te worden? Waarom zijn ermee begonnen om zoveel waardeloze spullen te verzamelen? Waarom zijn we wc-papier beginnen gebruiken? Of waarom schrijven we?

Het boek geeft antwoorden op de meest denkbare én zelfs ondenkbare vragen waarvan de trefwoorden handig op een rijtje werden gezet in de index achteraan in het boek. Over penislengte tot vagina’s en paarden. Over tijdwaarneming, chimpansees, crematie en computers. Over kernenergie, lezen, liefde en dood… je komt er allemaal meer over te weten.

En hoewel, zoals Hawking in de inleiding schrijft, er nog heel wat mysteries moeten worden uitgeklaard, levert dit boek meer dan voldoende wetenschappelijke, 'rotsvaste' kennis op waar je alleen maar slimmer en wijzer van zal worden.

Het voornaamste pluspunt van deze uitgave is mijns inziens evenwel dat ogenschijnlijk ingewikkelde kwesties in korte compacte teksten worden uitgelegd, waardoor mensen die niét graag lezen ook iets aan dit boek zullen hebben.

Op zo’n boek zat ik al lang te wachten, om straks, als de feestdagen eraan komen, enkele exemplaren in een geschenkverpakking te hullen en cadeau te doen aan een aantal vrienden die volgens mij veel te weinig lezen. Ik ben er zeker van dat het zal helpen ze aan de slag te krijgen.