De goede lezer. Filosoferen over literatuur.

Damon Young
Ten Have, 2016
9789025905620

‘De goede lezer’ bestaat uit drie delen. In een eerste hoofdstuk (Boeken die bevrijden) neemt Damon Young het op voor de lezer. Die is, meer dan menig mens denkt, best in staat om in alle vrijheid de wereld van een boek te interpreteren en er voor zichzelf vanalles uit te halen. In de volgende hoofdstukken behandelt Young aan de hand van een bespreking van ondermeer wereldliteratuur, filosofie, pulp en strips diverse deugden zoals geduld, moed en matigheid. Rond de deugd ‘weetgierigheid’ bijvoorbeeld, weeft hij enkele kortverhalen van Jorge Luis Borges (1899-1986, Argentijns schrijver en essayist; nvdr), vooral dan het magistrale ‘De bibliotheek van Babel’. In het laatste hoofdstuk, De rommelkamer, gaat hij in vogelvlucht nog eens doorheen de deugd-hoofdstukken, niet zozeer thematisch maar nu gezien vanuit namen van auteurs en titels van boeken.

Ergens wil Young met dit boek meer aandacht voor de kunst van het lezen naar voor brengen. Daarom is de Engelse titel ook zoveel trouwer aan het oorspronkelijk opzet. Waarom hij dat per se wil uitwerken aan de hand van enkele klassieke of aristotelische deugden, is mij nog altijd een raadsel.

Al vanaf de eerste bladzijden zat ik mij af te vragen wat voor soort boek dit nu eigenlijk is of wil zijn.    Ik kan mij niet van de gedachte ontdoen dat Young vooral zijn eigen eruditie heeft willen publiceren. Al vanaf de derde zin begint hij zijn reis langs zijn eigen bibliotheek, met De fabels van Aesopus. En hij eindigt zijn boek met … ja, je kan het al raden.

Voor mij is dit een overbodig en mislukt boek. Overbodig omdat je als lezer wordt meegenomen, nee, meegesleept doorheen een boekenwereld die niet de jouwe is en waarbij je dingen worden verteld die niet echt voor jou bedoeld zijn. Mislukt omdat, ondanks het mooie motief – de kunst van het lezen en de capaciteiten van de lezer onder de aandacht brengen en opwaarderen – dit boek er niet in slaagt het persoonlijke doel van de auteur te overstijgen en de lezer als lezer voor het voetlicht te brengen.

Peter Algoet